På Torsdag är det 10 år

Igår, som dom flesta från Göteborg vet förhoppningsvis, så var det en minnesstund från dom 63 omkomna i branden som startade på en stor fest  30:e oktober 1998. Även kallad Diskoteksbranden.
Jag såg igår ett klipp från minnesstuden som hölls på Världskulturmuseét och det var väldigt vackert, samtidigt som man skulle minnas dom omkomna så skulle man inte vara ledsna och jag tyckte att dom klarade av uppdraget jättebra.


"Diskoteksbranden i Göteborg inträffade den 30 oktober 1998 i en industrilokal vid Backaplan på Hisingen i Göteborg. Diskot var arrangerad av makedonska föreningen i Göteborg. 375 ungdomar i åldern 12- 25 år befann sig i lokalen, som var avsedd för 150 personer och 63 personer omkom och omkring 200 skadades.

Branden inträffade i en föreningslokal på tredje våningen. Det var ungefär 375 ungdomar på en diskotekstillställning i lokalen som var godkänd för 150 personer. Branden anlades i trapphuset till nödutgången. Denna nödutgång kunde därför inte användas och därför fanns det bara en enda trappa ut. Många ungdomar hoppade ut genom fönstren. Att fönstren satt 2,2 meter upp från golvet - och fem meter upp från marknivå - försvårade dock detta och brandsäkerheten i lokalen var allmänt bristfällig.

Det första larmsamtalet inkom kl 23.42 men på grund av oväsen i diskotekslokalen tog det tid innan operatören kunde uppfatta adressen. 23:45 gick det stort larm på Lundby brandstation och fyra minuter senare kom den första räddningsstyrkan till platsen. Senare larmades även sex andra brandstationer. Runt 60 ungdomar räddades av rökdykare, 40 via trapphuset och 20 via fönster. Andra tog sig ut själva."
(Källa Wikipedia)



Så nu på Torsdag är det 10 år sen den där branden som berörde så många hände, jag tycker att alla som läser detta ska skänka en tanke till dom som förlorade sin dotter, son, syster, bror, klasskompis, vän, flickvän eller pojkvän.

Jag kände ingen av dom omkomna men jag känner folk som kände någon av dom. Det är ganska skönt att lovet kom denna veckan eftersom det är en tung vecka för många, även om det har gått lång tid så har såren inte läkts än.

Har ni hört något om händelsen eller inte, tänk ändå på dom omkomna och dom drabbade på onsdag då jag anser det ska vara en tyst minut någon gång under dagen.
Vad tycker ni?

Kommentarer:

1 Marie:

Kan inte fatta att det gått 10 år sedan den tragiska olyckan! Jag såg en snutt av något program med några av de som överlevde häromdagen.. Klart vi ska tänka på de som omkom och deras nära och kära!!

2 josefina&Emelie:

Det var hemst det som hände hade en vän som omkom =(

3 veronica:

Usch vad hemskt. :( 63 personer är inte direkt några heller. usch stackar människor.. :(

4 nicole:

ushh, vad hemskt stackars människor inte direkt kul för famlijerna,kompisarna =/

förresten fin blogg du har komentera min :)pusspusshej<3

5 sandra:

sv; tack!



usch så hemskt, jag tänkte faktiskt på det för några dagar sedan..

6 emelie:

nej vad hemskt.. a ja minns den.... ä'r de så länge sen ???



föresten, vilka erier/filmer ä du med i ?kram

7 queenpeach:

hemskt! kände inte heller nån men ändå läskigt!kolla gärna in i min blogg o webshop :D

8 Anonym:

Nä de minns jag inte, ja va bara 8 år då :P

9 Maria:

Jag minns SÅ VÄL då detta hände. Jag satt och tittade på tv nyheterna hela dagen och kvällen. Jag satt och grät och grät. Jag var ca 15 år då. Men som sagt, minns det såå väl. MKT HEMSKT!!

10 Cristel:

usch jag minns det som om det vore igår! det var fruktansvärt att se !

11 charlina:

sv: ja med, tack :)

12 Karin:

det är ju måndag så jag jobbar, vad gör du själv?

13 Julia:

Åh, va hemskt :( Fin blogg förresten! Kram Julia :)

14 Jonna:

oj, har det redan gått 10 år..

15 Felice - FASHION IS HOT OR NOT:

KOLLA IN MIN BLOGG=)

16 Sara:

Såg klipp om det på nyheterna, fruktansvärt.. :(

17 Karin:

tack för tipset:) bra skrivet! la upp det på startsidan! :) du kan ju kika.. kram

18 Maria - f a s h i o n s t a r s ☆:

vad fort tiden går! kommer så väl ihåg det där

19 Angelica L:

Usch,kan inte förstå att det redan har gått tio år :/

Allt bra med dig ??

Kram

20 Karin:

öhum? blogg.se såklart! jag är redaktör på blogg.se och där är ju där jag "knuffar" ut inälägg från bloggosfären. Jag trodde du ville tipsa om ditt inlägg eftersom du länkade det till mig

21 Josefine:

jag var bara 6½ när det hände men jag kommer ihåg att jag såg det hela på nyheterna då för 10 år sen, så hemskt :(

22 Thilda*:

Sv; Tackar! Har grejjsat med dej sj. Förut var den Massor med text och sånnt på den! :)



Jaha näe det minns jag inte ojj jaha! :/



23 Erika:

Vad gör du idag? :)

24 Caroline:

minns den dagen som det var igår... tiden går dock himlans fort...

25 Dilan:

hej hej!!

vad gör du?



Puss o Kram!

/ www.mramin.blogg.se

26 josse =):

Sv: Hah :D dom är tyvärr slut!

27 Stella:

jag kommer inte ihåg så mycket detaljer från det hela eftersom jag bara var 8. men jag har hört historien nu efterhand och jag tycker att det är hemskt. hoppas inget sådant händer igen. ♥

28 caroline:

är det redan 10 år sedan :( Usch vad hemskt....

29 Anonym:

..fruktansvärd händelse, minns den som i går.. känns fortfarande lika ofattbart tragiskt...pratade precis om det på fikat....alla blir lika berörda..

30 animissen:

lovar ska ha en tyst min på onsdaga

31 josephine:

kul med skådespeleri :)

32 Sara:

Jag läste om det i tidningen Journalisten för någon vecka sen, det är märkligt vad tiden går fort.

33 raffa:

Älskar din blogg! Läser den varje dag :D

34 SANIBO:

sv: detsamma sweet!

35 Noomie:

Hemskt :(

36 C H E R R Y R A I I N . B L O G G . S E:

Det är ju sjukt att det inträffade..

37 Noomie:

Svara gärna på veckans fråga i min blogg, "tror du på kärlek vid första ögonkastet?"

38 Anna:

Tack! Hoppas du också haft en bra dag. Det är såå hemskt med den där branden men väldigt fint att ha en minnesstund.

39 Emelie:

usch de där var så hemskt..

40 sofie:

nej kan ju vara så, ja jag hörde de om göteborgs branden på radion, kunde tyvärr inte titta på programet på tv. hemskt är det iaf

41 rebecca:

kan inte fatta att det har gått 10 år!

42 sabina:

redan 10 år. oj vad tiden går fort

43 T r e t t i o n i o:

kommer ihåg när det hände, ändå var jag bara 8år... hemskt.

44 Dimitra:

Trevlig kväll !

45 Hanna:

10 år sedan, så pass länge sedan. Det känns nästan som igår. Hemsk då det hände.

46 My - miljöbloggen:

Tragiskt..

47 Nina:

Jag minns den dagen så väl, samma dag som jag körde upp i GBG...

Så tragiskt!

48 kristin:

hemskt :(

49 Junitjej:

10 år redan?!

50 louise:

usch vad sorgligt, kolla gärna in i min blogg;)

51 Karolina:

Jag minns det som om det var igar. aven om jag inte kande nagon. Det var en tragedi. Och jag kommer ha en tyst minut for mig sjalv har i Manchester. kramis

52 jenny:

Tiden går fort och det händer nya olyckor varje dag :( Min pojkväns syster och hennes kille var där men dom åkte därifrån innan allt hände som tur var <3

53 susy:

Blir alldeles tårögd! Min kusins kompis dog i den branden med sin pojkvän. Kropparna hittades ihopkramade. RIP.

54 Anonym:

i förrgår var jag på ett sådant ställe just i göteborg. tänkte faktiskt på den händelsen!

55 Denise:

Såg Kalla Fakta på 4:an i söndags och då handlade det om det. man fick se klipp m.m. SÅ tragiskt!! Ska hålla en tyst minut på onsdag!

Hoppas allt är bra med dig!

/Denise

56 Emma:

Usch så hemskt! :( Tiden går fort. Känns som det var igår!





Förresten, delta gärna i min tävling om en goodiebag värd cirka 500kr!

http://pemzy.blogg.se/2008/october/utkast-sadarja-slangde.html

57 Jasmin:

usch vad hemskt. kram.

58 stina:

sorgligt =/



dock har du skrivit att det var 10 år sen på torsdag , men att det ska hållas tyst minut på onsdag?

59 Anna:

Kikar tillbaka.



Nu ska jag tänka ett ljus för de drabbade.

Kommentera här: