Att bära Päls - rätt eller fel?

Blondinbella does it again. och jag skriver om det. Vilket liv vi två har.
Det som många diskuterar just nu är att blondinbella bär en massa döda djur på sig.
Jag är en person som inte äger en äkta päls, pga det lockar mig inte. INTE för att jag är emot det. Men för att det inte lockar.

Flår man döda djur tycker jag det är helt okej att ta pälsen, men bara om dom är döda såklart. Man ska aldrig ta pälsen från ett levande djur, DET är djurplågeri.
Men när folk börjar diskutera att det är djurplågeri att ta en päls från ett dött djur då börjar man tänka. Är det fel att äta kött också då?
Man kan inte bara säga emot sig själv hela tiden.

Jag har inag problem med pälsar, känner folk som äger pälsar och dom är hur snälla som helst. Och med tanke på att vi alltid tagit pälsar från döda djur för att värma oss! Tänk bara på hur folk hade det innan man bar riktiga kläder. Tänk om någon blev erbjuden en varm skön päls för att hålla sig varm under vintern och dom sa "nej tack jag tror inte på sånt."
Då hade den personen dött.

Att bära päls har man gjort i evigheter för att hålla sig varm. Men att flå dom levande är för mycket.
Eller vad säger ni?

Kommentarer:

1 Sophie:

Ja, jag reagerade oxå på hennes inlägg med päls. Rätt osmakligt om du frågar mig och då är jag inte en person som varken har tagit ställning för eller emot päls. Tycker att det är upp till var och en om man vill bära päls.



Mvh Sophie ♥

2 Rebecka:

fiin blogg :)

3 Ronja:

nu finns det ju material som är precis lika värmande, och ser precis likadana ut som päls. då tycker jag att man lika gärna kan använda det istället? varför riktig päls när det finns fusk lixom? :)

4 Caroline:

Jag tycker både och. Ja, det är fel att bära päls då pälsen kommer från ett djur som levt och plågats instängt enbart för att vi ska bära dem på huvet eller runt kroppen sedan. Men tar man päls från ett djur som innan fått ett bra liv så tycker jag det är helt okej.



Det är samma med kött, jag tycker det är fel att äta nötkött från ex. belgian blue som avlas helt sjukt förstora och lider tills det dör bara för att man ska få mer kött av kon. Däremot om de lever på en gård där djuren tas om hand på rätt sätt innan de slaktas är det helt okej.



Men sen är det ju upp till var och en, jag dömer ingen utifrån deras åsikter att bära päls eller ej!

5 Erica Cs:

Hejsan, ja dett är ju fint att ha päls men det är ju ändå inte nödvändigt, eftersom man flår ett hjälplöst djur, men det finns ju som typ är låsas pälser som man kan använda. men visst är det fint med en päls men det är många som spottar bakoms ens rygg efter som dom är imot pälsar, men det är ju nästan som skin jackor dom kommer också från djur.

Puss och kram Erica Cs

6 Rebecca:

Hejsan,

jag tycker i allafall det är ok med fejkpäls :D

7 josefin:

Det är som du säger, okej att bära päls om djuret är dött eller om det är fake såklart. Men det är onödigt och synd om djuren annars för något som jag tycker är fult att bära.

8 Felicia:

Mja, mig lockar de inte att ha päls direkt, tycker de inte är snyggt heller, men, ja.. Upp till var och en antar jag, men när det kommmer till djurplågeri tkr jag att människorna som inte bryr sig ska ha ett nackskott=)

9 tilda:

Jag själv tkr inte att päls är så snyggt, det kan vara snyggt på andra iofs. Jag har inget emot päls, lr dem som bär det, sant som du säger, djuren är ju döda så vad spelar det egentligen för roll?

10 Ann:

Skulle aldrig falla mig in att bära päls!!

Kommentera här: